Bezpieczeństwo w małych i średnich przedsiębiorstwie

W małych i średnich przedsiębiorstwach Internet oraz aplikacje sieciowe służą do pozyskiwania nowych klientów i
wydajniejszego świadczenia usług. Jednocześnie nowe zagrożenia oraz obowiązujące przepisy coraz częściej zmuszają firmy
do zapewnienia niezawodności i bezpieczeństwa swoich sieci. Firma IT oferuje wszechstronne i niedrogie, zintegrowane
systemy zabezpieczeń dostosowane do potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw. Rozwiązania te zapewniają utrzymanie
ciągłości biznesowej, ochronę poufności i obniżenie kosztów operacyjnych. Dzięki temu firmy mogą spokojnie rozwijać swoją
działalność, zamiast koncentrować się na problemach bezpieczeństwa sieciowego.

We współczesnym, konkurencyjnym środowisku biznesowym, małe i średnie przedsiębiorstwa koncentrują się na rozwijaniu
działalności i usprawnianiu obsługi klienta, przy jednoczesnym obniżaniu kosztów. Na szczęście Internet oraz aplikacje sieciowe
wyrównują szanse na rynku. Małe i średnie przedsiębiorstwa traktują sieć jako narzędzie, które umożliwia zdobywanie nowych
klientów oraz pozwala szybko i tanio komunikować się z klientami i partnerami. Jednak rozwijający się e-biznes jest bronią
obusieczną — naraża firmy na niebezpieczeństwo kosztownych włamań. Coraz większego znaczenia nabierają więc takie aspekty,
jak niezawodność, bezpieczeństwo i dostępność w posiadanej sieci.

Problem pierwszy — robaki i wirusy
Robaki i wirusy stanowią najpowszechniejsze zagrożenie: w ciągu ostatniego roku 75% małych i średnich przedsiębiorstw
zostało zaatakowanych przez co najmniej jednego wirusa1. Robaki i wirusy mogą zaszkodzić ciągłości biznesowej oraz wynikom
finansowym firm. Ataki stają się coraz bardziej inteligentne i sieją większe zniszczenia, co więcej, rozprzestrzeniają się coraz
szybciej, infekując cały oddział w kilka chwil. Natomiast czyszczenie zaatakowanych komputerów zajmuje coraz więcej czasu.
Utracone zamówienia, uszkodzone bazy danych oraz niezadowoleni klienci — to wszystko może prowadzić do katastrofy. Mimo
iż firmy starają się instalować najnowsze poprawki systemowe i programy antywirusowe, nowe ataki mogą nastąpić w każdym
chwili. Jednocześnie pracownicy nieświadomie otwierają destrukcyjne strony WWW, z których rozprzestrzeniają się wirusy i
programy szpiegujące (spyware), pobierają pliki z niepewnych źródeł lub otwierają groźne załączniki do wiadomości e-mail.
Działania te, inicjowane w sposób niezamierzony wewnątrz przedsiębiorstwa, również mogą wywołać poważne straty finansowe.
Systemy zabezpieczające muszą wykrywać i usuwać robaki, wirusy oraz programy szpiegujące w całej sieci.

Problem drugi — kradzież informacji
Kradzież informacji stała się zorganizowaną działalnością. Hakerzy włamują się do sieci firmowych, aby zarabiać na kradzieży
numerów kart kredytowych i innych informacji. Małe i średnie przedsiębiorstwa są tu szczególnie zagrożone, ponieważ złodzieje
postrzegają je jako łatwiejszy cel niż wielkie korporacje. Ochrona strefy zdemilitaryzowanej to dobry początek, jednak wciąż za
mało. Wiele informacji jest bowiem wykradanych przez zaufanych użytkowników wewnętrznych, na przykład pracowników lub
wykonawców zleceń.
Przedsiębiorstwom zależy na zadowoleniu klienta i dobrej renomie, kradzież informacji może być dla nich bardzo kosztowna.
Firmy, które nie zapewniają właściwej ochrony informacji, muszą liczyć się z negatywną reklamą, ustawowymi karami, a nawet
sprawami sądowymi.
Każda strategia bezpieczeństwa musi zapobiegać zarówno zewnętrznym, jak i wewnętrznym kradzieżom poufnych danych w
postaci elektronicznej.

Problem czwarty — nieznane niebezpieczeństwo
Hakerzy wykorzystują do nieuczciwych celów każde nowe osiągnięcie technologii informatycznych i komunikacyjnych. Poja-
wienie się nowego sprzętu lub oprogramowania stwarza kolejne możliwości oszustwa. Sieci równorzędne i programy do natych-
miastowego przesyłania wiadomości były jeszcze stosunkowo nowymi rozwiązaniami, gdy ich użytkownicy zostali zaatakowani
destrukcyjnym kodem napisanym specjalnie pod kątem takich aplikacji. Obecnie celem wirusów stały się telefony komórkowe.
Nikt nie wie, co będzie dalej — jednak najlepszą obronę stanowią rozwiązania, które można łatwo i bez wielkich kosztów dosto-
sować do zabezpieczenia przed przyszłymi zagrożeniami.

Wszystkie firmy musza zabezpieczać swoją infrastrukturę. Proste, przystepne i dostosowane do określonych potrzeb rozwiązania oczekiwane są zwłaszcza w małych i średnich przedsiębiorstwach.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>